Home » B Well Blog » Wanneer heb ik teveel buikvet?

Wanneer heb ik teveel buikvet?

BuikvetEr zijn 2 soorten buikvet, dewelke allebei niet goed voor je zijn en er allebei niet mooi uitzien, maar mbt je gezondheid wel degelijk verschillen, net als de aanpak.

  • Het zwembandje is afkomstig van het onderhuids vet, de laag vet die direct onder de huid zit. Dit is het vet dat je lichaam rondingen geeft.

Je lichaam gebruikt dit vet als brandstof of als bescherming van je spieren in koudere tijden. Het is het vet dat je als eerste kwijt raakt als je gezond gaat eten en bewegen. Dit is ook het vet dat bij liposuctie en onze Lipofreeze behandeling wordt verwijderd.

  • De bierbuik is afkomstig van visceraal vet, ook darmvet genoemd. Het nestelt zich onder je spieren rondom je vitale organen. Je kunt het van buitenaf niet altijd zien en daarom is het mogelijk dat relatief dunne mensen toch te veel vet hebben. Dit kun je bij een huisarts laten meten. Als je een bolle buik hebt en verder vrij slank bent zit je vrijwel zeker in de gevarenzone.

Het visceraal vet is volgens wetenschappers zeer schadelijk, vooral het vet rond je lever. Het bevordert onstekingen en remt de werking van de organen. Te veel visceraal vet kan leiden tot hartkwalen en diabetes type 2. Vaak zie je het ook aan de rode huidskleur en de totale futloze uitstraling van iemand.

Herken je jezelf hierin, neem dan maatregelen, niet voor je uiterlijk, maar vooral voor je gezondheid.

Je buikomvang is een goede incidator om te zien of je in de gevarenzone zit.

  • Pak dus even een lintmeter, leg deze om je middel, aansluitend op je huid (niet te strak).
  • Adem uit en meet het slankste deel van je taille. (tussen onderkant ribben en bovenkant heup)
Vrouwen Mannen Betekenis
-80 cm -94 cm Je middelomtrek is goed
80 tot 88 cm 94 tot 102 cm Je nadert de gevarenzone, ga stapje voor stapje een gezonde lifestyle opzetten
+88 cm +102 cm Je zit in de gevarenzone, begin direct aan een gezonde lifestyle, bijvoorbeeld via het programma FitAtHome

Als je nu merkt dat je in de gevarenzone zit of er bijna bent:

  • Start dan NIET met een crash-dieet
    • Je krijgt daarmee het gevaarlijke vet niet kwijt. Uit studies is gebleken dat je lichaam door een crashdieet beter wordt in het opslaan van visceraal vet! Het gewichtsverlies zal het gevolg zijn van vochtverlies, verbranding van spieren en verbranding van onderhuids vet.  Je brengt je daarmee gezondheid nog meer in gevaar.
    • Start ook NIET als een bezetene te joggen.
      • Het is gewoon niet de meest effectieve manier om vet te verbranden, je kunt veel beter spierversterkende oefeningen in combinatie met cardiotraining. Je gaat daarmee nauwelijks je vet verbranden, maar eerst je spieren.
      • Je lichaam is dat niet gewoon en vaak treden er al snel blessures op.

Het is dus belangrijk dat je met een weldoordacht plan start, gebaseerd op een correct voeding- en bewegingsplan.

Ik merk dat veel mensen zich vooral druk maken over hun uiterlijk en graag willen afvallen om er weer leuk uit te zien voor hun partner, familie, vrienden, …  maar niet over hun gezondheid.

Een verhoogd risico op hartkwalen en diabetes-2 spreekt de meeste mensen niet aan. Net zoals de boodschap dat roken slecht is voor je gezondheid. Meestal komt de boodschap pas aan als het bijna te laat is.

Ik heb reeds veel  mensen leren kennen voor wie het te laat is en die de rest van leven medicijnen moeten innemen en allerlei gezondheidsproblemen hebben. Het hoeft zover niet te komen, pas gewoon stap voor stap je levensstijl aan.

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *