Home » B Well Blog » Bestaan er onderste en bovenste buikspieren

Bestaan er onderste en bovenste buikspieren

BuikspierenHet is een mythe dat heerst in de fitnesswereld die ik graag even wil uitleggen.

Oefeningen die leiden tot spierpijn in het bovenste deel van de rechte buikspier (de rectus abdominus) werden en worden vaak nog geassocieerd met bepaalde conditieoefeningen voor de bovenste buikspieren, terwijl oefeningen die spierpijn in het onderste deel veroorzaken werden beschouwd als speciaal bedoeld voor trainen van de onderste buikspieren. Het is fysiologisch echter onmogelijk om het trainingseffect tot een bepaald deel van een spier te beperken.

Een spier heeft de taak een bepaalde beweging te doen ontstaan en doet dit voor door zich samen te trekken. De twee tegenover elkaar liggende uiteinden van de spier worden naar elkaar toegebracht. Spiervezels die korter worden als reactie op prikkels via de zenuwen, zijn in reeksen (aaneengeschakelde opeenvolgingen) en parallel (zij aan zij) geplaatst. Het is logisch dat een samentrekking in één deel van een aaneengeschakelde reeks spiervezels wordt doorgegeven aan alle proximale (bovenliggende) en alle distale (onderliggende) delen van de reeks.

Het zou immers zinloos zijn als bepaalde spiervezels in de reeks (bijvoorbeeld in de onderste buikspieren) langer worden. Hierdoor zou namelijk worden voorkomen dat de samentrekking van spiervezels tot verkorting van de gehele spier zou leiden en als gevolg daarvan zou de spier niet volledig functioneren. Trainen zou dan energieverspilling zijn, omdat het verwaarloosbare of hooguit beperkte resultaten zou opleveren.

De rechte buikspier bestaat uit segmenten of spierbuiken die onderling gescheiden zijn door de zogenaamde inscriptiones tendineae. Tijdens de oefening zendt een netwerk van zenuwvezels prikkels naar elk van deze inscriptones tendineae tegelijk, zowel in het bovenste als in het onderste gedeelte. Dit resulteert in een gelijktijdige en synergetische samentrekking van alle spierbuiken, waardoor de ribbenboog en het schaambeen (waar respectievelijk de bovenzijde en de onderzijde van de rechte buikspier zijn aan vastgehecht) naar elkaar toebrengen. De samentrekking moet dus noodzakelijkerwijs over de gehele spierketen worden verdeeld en het is neurofysiologisch gezien onmogelijk om alleen de bovenste of de onderste zone samen te laten trekken.

Hieruit volgt dat bij een oefening die alleen in bepaalde delen van de rechte buikspier wordt gevoeld de volledige spier is betrokken. Als u de spierpijn in het bovenste deel van de buikspieren voelt (waar deze aan de ribbenboog vastzitten), betekend dit dat u een intensieve en excentrische workout van de gehele buikspier hebt uitgevoerd. Als u deze pijn niet voelt hebt u wellicht oefeningen gedaan waarbij andere spieren zijn betrokken, bijvoorbeeld de psoas, of oefeningen waarbij de spieren niet excentrisch werden samengetrokken.

Nog niet volledig duidelijk? Vraag het mij gerust tijdens uw volgende training.

Andere vragen? Stuur ze gerust door en dan behandel ik dat in één van de volgende blogs…

 

VN:F [1.9.22_1171]
Rating: 0.0/5 (0 votes cast)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *